Awaria silnika jest najważniejszą przyczyną wypadków w pojazdach terenowych. Zatarcie silnika powoduje jego zablokowanie, co uniemożliwia jazdę na wysokich obrotach i dalszą jazdę. Konieczna może być wymiana silnika lub jego przebudowa przy użyciu nowych części. Silnik ulega zatarciu z kilku powodów: niewłaściwa konserwacja, brak oleju, zanieczyszczone filtry powietrza, zatkane kanały płynu chłodzącego, zerwany łańcuch rozrządu lub inny problem mechaniczny. Niezależnie od przyczyny, zatarte silniki są częstym zagrożeniem w terenie. Aby uniknąć tej katastrofy i sprawić, by Twój silnik był zdrowy i szczęśliwy, czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak dochodzi do awarii i jak jej zapobiec.
Jak dochodzi do zatarcia silnika?
Tłoki są cylindrami w silniku, w których następuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w celu wytworzenia mocy. Tłoki są połączone z wałem korbowym za pomocą korbowodów. Wał korbowy i korbowody obracają wał napędowy, który obraca opony i umożliwia poruszanie się pojazdu. Tłoki są smarowane olejem podczas przesuwania się w górę i w dół ścianek cylindra. Jeśli poziom oleju jest zbyt niski lub zanieczyszczony, tłoki i ścianki cylindra zaczynają się zapiekać. Zapieczonych tłoków nie można obrócić, ponieważ korbowody są połączone z tłokami, a wał korbowy jest do nich przymarznięty. Jeśli silnik nie ma wystarczającej ilości oleju, ruchome części ulegną zatarciu i silnik zatrzyma się. Jeśli w silniku jest za dużo oleju, jego nadmiar może znaleźć się w komorze spalania i zatkać świece zapłonowe. To również spowoduje zatrzymanie silnika.
Co powoduje zatarcie silnika?
Najczęstsze przyczyny zatarcia silnika to brak oleju, zanieczyszczone filtry powietrza, zatkane kanały płynu chłodzącego i zerwane łańcuchy rozrządu. Zatarcie silnika może też nastąpić w przypadku zbyt długiej jazdy bez dolewki oleju lub gdy zapomnimy wymienić olej po przejechaniu dłuższej trasy. Inną częstą przyczyną jest nieprawidłowe ustawienie rozrządu. Jeśli pęknie łańcuch lub pasek rozrządu, tłoki zakleszczą się na wale korbowym. W takiej sytuacji silnik nie nadaje się do pracy i należy go wymienić.
Jakie są objawy zatarcia silnika w samochodzie?
Jeśli w silniku nie ma wystarczającej ilości oleju, ruchome części ulegną zatarciu i silnik zatrzyma się. Jeśli w silniku jest za dużo oleju, jego nadmiar może znaleźć się w komorze spalania i zatkać świece zapłonowe. To również spowoduje zatrzymanie silnika. Podczas jazdy można zauważyć, że silnik pojazdu wydaje dziwne dźwięki i nie pracuje płynnie. Może również wystąpić zmniejszenie prędkości obrotowej. Z komory silnika może wydobywać się dym i zapach spalenizny. Jeśli silnik ulegnie całkowitemu zatarciu, pojazd zatrzyma się i może być konieczne wezwanie pomocy. Jeżeli silnik nadal pracuje, pojazd będzie się poruszał, ale nie będzie w stanie nabrać prędkości.
Znaczenie rutynowej konserwacji
Regularna konserwacja ma zasadnicze znaczenie dla zachowania żywotności silnika. Jeśli nie będziesz dbać o przeglądy, ryzykujesz zatarciem silnika. Może to prowadzić do kosztownych napraw, a w skrajnych przypadkach może oznaczać koniec eksploatacji pojazdu. Regularna konserwacja obejmuje sprawdzanie poziomu oleju, wymianę filtra powietrza, utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia w oponach, sprawdzanie poziomu płynu chłodzącego i utrzymywanie czystości w komorze silnika. Upewnij się, że przestrzegasz zaleceń producenta dotyczących okresów między przeglądami dla danej marki i modelu. Jeśli zauważysz, że Twój pojazd ma problem, zajmij się nim jak najszybciej.
Utrzymuj silnik w dobrym stanie
Utrzymuj silnik w czystości. Usuń liście, brud i inne zanieczyszczenia z układu chłodzenia i układu olejowego. Dokładnie oczyść komorę silnika z nagromadzonego brudu, liści, owadów i innych zanieczyszczeń. Sprawdź stan pasków i węży. Wymień wszystkie, które wykazują oznaki zużycia. Utrzymuj silnik w odpowiednim stanie i wyreguluj go. Stosować olej spełniający wymagania producenta.
Regularnie sprawdzaj i wymieniaj filtr powietrza.
Zanieczyszczony filtr powietrza ogranicza ilość powietrza dostającego się do silnika, zmniejszając jego moc. Jeśli silnik pracuje nierówno, sprawdź filtr powietrza. Jeśli jest zabrudzony, wyczyść go lub wymień. Sprawdź w instrukcji obsługi, jak często należy wymieniać filtr powietrza.
Nie zapomnij o układzie chłodzenia
Przegrzanie silnika może spowodować jego poważne uszkodzenie. Regularnie sprawdzaj poziom płynu chłodzącego i w razie potrzeby uzupełniaj go. Jeśli zauważysz oznaki wycieku płynu chłodzącego, natychmiast odholuj samochód do warsztatu.
Podsumowanie
Zatarty silnik to poważny problem, który może spowodować rozległe uszkodzenia pojazdu i skutkować kosztownymi naprawami, a nawet całkowitą awarią silnika. Ryzyko zatarcia silnika można zminimalizować, utrzymując silnik w czystości, przestrzegając zalecanego przez producenta harmonogramu przeglądów i kontrolując temperaturę silnika. Utrzymując silnik w dobrym stanie i stosując się do kilku prostych zasad, można zmniejszyć ryzyko zatarcia silnika.